We stimuleren het ontdekken van eigen talenten, ook door het kind zelf

• Jaargroepen (groep 1/2, 3, 4/5, 6/7 en 8 in 2024-2025)
  • Differentiatie naar aanleg, tempo, tijd en vaardigheden
  • Leren van en door zelfstandig werken en samenwerken
  • Gespreide pauzemomenten
  • Ruim en groen schoolplein met schommels, kunstgras voetbalveld, zandbak en nieuw klimtoestel. Er is ruimte om te skeeleren, met fietsjes te rijden of een balspel te doen.
  • Gymzaal in het gebouw
  • Extra werkruimte voor elke groep

Onderwijsactiviteiten in groep 3 t/m 8

• Godsdienstonderwijs krijgen de kinderen dagelijks aan de hand van de methode Levend Water
  • Technisch lezen leren kinderen in groep 3 met de methode Veilig Leren Lezen. In groep 4 t/m 8 gaat het om het maken van leeskilometers.
  • Begrijpend lezen doen we dagelijks 20 minuten. Leerkrachten zoeken zelf de teksten (van bijvoorbeeld Nieuwsbegrip) en ontwerpen lessenseries aan de hand van de leerlijnen.
  • Studerend lezen komt vanaf groep 6 aan bod met de methode Blits
  • Rekenen doen we dagelijks een uur met de methode Pluspunt. Daarnaast besteden we een kwartier per dag aan automatiseren.
  • Spelling en grammatica geven we vorm met Staal Spelling
  • Taalonderwijs ontwerpen de leerkrachten zelf via de leerlijnen, geïntegreerd met VierKeerWijzer
  • Aardrijkskunde, natuuronderwijs en geschiedenis geven we thematisch vorm met behulp van VierKeerWijzer
  • Voor muziek en drama gebruiken we activiteiten van 123Zing die passen bij het thema van VierKeerWijzer
  • Beeldende vorming en tekenen laten we aansluiten op het thema van VierKeerWijzer
  • Voor Engels gebruiken we Engelse filmpjes, liedjes, boekjes en teksten en de software Rosetta Stone
  • Burgerschapsvorming zit in ons hele aanbod verweven en krijgt onder andere een plek in Levend Water, het werken met de Kanjertraining en het aanbod in Nieuwsbegrip. Onderwijs over seksualiteit en relaties geven we vorm volgens de christelijke methode “Wonderlijk gemaakt“.
  • Gym krijgen alle kinderen twee keer per week 45 minuten in de gymzaal bij onze school
Gezien, gehoord en geliefd voelen is de basis voor groei

Onderwijsactiviteiten in groep 1 & 2

• OGO: Door spelen én doen leren de kinderen hoe de wereld in elkaar zit
  • Leren binnen thema’s die passen bij de belevingswereld van kinderen
  • De thema’s sluiten aan bij de VierKeerWijzer thema’s van de rest van de school
  • Leren en spelen in de kring, aan tafels, in de gymzaal, op het schoolplein en in de hoeken
  • De hoeken worden samen met de kinderen ingericht
  • Aanbod en activiteiten worden afgestemd op de ontwikkelingslijnen van KIJK!
  • De leerkracht zorgt voor activiteiten die een leerling zelfstandig nog niet lukken, maar met begeleiding wel
Wij nemen als team de tijd om écht te genieten van en te kijken naar de ontwikkeling van onze kinderen.

Toetsing

Om de ontwikkeling van kinderen te volgen, maken we gebruik van toetsing. In groep 1 en 2 vindt toetsing plaats door observaties van de leerkracht aan de hand van de ontwikkelingslijnen van KIJK!

Vanaf groep 3 worden schriftelijke toetsen afgenomen. We gebruiken twee soorten toetsen: methodetoetsen en Citotoetsen.

• Methodetoetsen worden afgenomen na een blok van bijvoorbeeld rekenen of spelling. Methodetoetsen meten in hoeverre een leerling de doelen beheerst die in dat blok zijn aangeboden.
  • Citotoetsen worden twee keer per jaar afgenomen voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen. Citotoetsen geven een breder beeld van de vaardigheden en inzichten van een kind doordat een bredere set van doelen wordt getoetst. Daarnaast maken de scores van de Citotoetsen vergelijkingen met het landelijk gemiddelde mogelijk. Aan de hand van de scores van de Citotoets bepaalt de leerkracht voor iedere leerling de leer- en ondersteuningsbehoefte voor de volgende onderwijsperiode.