VierKeerWijzer

De methode VierKeerWijzer vormt de basis voor ons thematisch onderwijs. Deze methode combineert de kerndoelen van aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs in thema’s. Iedere periode is er een overkoepelend schoolthema. Iedere bouw heeft daarbinnen zijn eigen specifieke thema. Een thema duurt ongeveer zes weken.

Elke groep heeft drie VierKeerWijzer lessen per week. Daarvan is er één kennisles en één keuzeles.

• Kennislessen
    De kennislessen zijn leerkrachtgestuurd. De leerkracht zorgt er in deze lessen voor dat de kinderen de kerndoelen halen die passen bij het thema. Tijdens de kennislessen maken de kinderen aantekeningen in hun VierKeerWijzer-schrift. In ieder lokaal hangt ook een groot VierKeerWijzer-bord waarop de nieuwe kennis zichtbaar wordt gemaakt.
  • Keuzelessen
    In keuzelessen gaan de kinderen aan de slag met keuzeopdrachten die horen bij het thema. De verschillende opdrachten zijn gebaseerd op de meervoudige intelligenties. Daardoor is er voor iedere leerling een opdracht die aansluit bij zijn interesses.

Aan het eind van het thema maken de kinderen een kennistest. Alle kinderen krijgen een blad waarop ze alles mogen schrijven en tekenen wat ze graag willen onthouden van het thema. De kennistesten worden gebundeld in het VierKeerWijzer-portfolio van de leerling.

Wij zijn trots op ons thematisch lesaanbod met excursies en (keuze)activiteiten. Dat motiveert onze kinderen.

Geïntegreerde vakken

• Geschiedenis, aardrijkskunde en natuuronderwijs
  • Begrijpend lezen met teksten die passen bij het thema
  • Taalonderwijs met activiteiten gericht op de domeinen taalbegrippen, gesprekken, luisteren, presenteren, stellen en woordenschat