De Helmstok geeft de richting aan, het schip moet deze vaarweg gaan. De route is in goede hand, want Jezus wijst het nieuwe land.

De Helmstok

De naam van onze school wijst naar de helmstok van een schip. Dat is de stok waarmee het roer wordt bediend en de koers van het schip wordt bepaald. Deze naam past goed in de wijk waarin de school staat, de Waterwijk. Maar de naam heeft ook een diepere betekenis. Als school willen wij de kinderen in de juiste richting sturen, zodat ze als kind van God hun plekje in de samenleving kunnen innemen.

In januari 1982 werd gestart met een kleuterschool. Vanaf september 1982 was er ook een lagere school. Vanaf 1 augustus 1985 werden beide scholen samengevoegd tot een basisschool. Enkele maanden daarvoor was een nieuw gebouw betrokken aan de Vossemeerstraat, dat de naam ‘De Helmstok’ kreeg.

In 2011 zijn we verhuisd naar de huidige locatie én waren er steeds een paar groepen die nog op de Vossemeerstraat les kregen. Sinds augustus 2020 zitten alle leerlingen weer in één gebouw, op één locatie op de Volkerakstraat.

Ons schoollied

De Helmstok
Het hele jaar op deze mooie school
Genieten, werken, samen zijn
Iedereen heeft zijn talent
Je mag worden wie je bent
Je doet er toe van groot tot klein

Met elkaar, met elkaar
We doen het samen, met elkaar!
Want de Helmstok dat zijn wij
En daar hoort echt ied’reen bij
We doen het samen, met elkaar! 2x

Geloven, groeien door het hele jaar
Samen met God hij is erbij
Ieder kind is van belang
Echt de hele schooltijd lang
We helpen allen, worden blij

Met elkaar, met elkaar
We doen het samen, met elkaar!
Want de Helmstok dat zijn wij
En daar hoort echt ied’reen bij